OFYR heeft de markt in snel tempo zien groeien tijdens haar vijfjarige bestaan

OFYR viert haar 5de verjaardag. Met het doel buitenkoken te transformeren van een eenzame activiteit naar een groepsgebeuren, creëerde het merk een nieuwe markt. Haar design kooktoestellen vonden al snel hun weg naar talloze restaurant- en hotelterrassen over de hele wereld, naar grote evenementen en ontelbare achtertuinen wereldwijd. Wat aan de basis ligt? Eenvoudige menselijke behoeftes aan connectie, authenticiteit en het buitenleven.

 

VERSNELLING
VAN EEN BESTAANDE TREND

 

HET COVID-19 EFFECT

“We geloven niet dat enkel de COVID-19 crisis aan de basis ligt van deze trend,” zegt Frank van Vliet, Commercial Director van OFYR Global, “net zoals bij videobellen of de focus op gezondheid, hebben we een versnelling gekend van een trend die al in de maatschappij aanwezig was.  In ons drukke, ‘always-on’-bestaan zoeken mensen naar beleving in de natuur, echte connectie en authenticiteit. Elementen die intrinsiek deel uitmaken van OFYR als merk.

Chef Guy Weyts zal een dubbele beweging “In veel landen moesten restaurants, evenementenlocaties en hotels de deuren sluiten. Het is een ongelooflijk zwaar jaar geweest voor de sector.

Maar het verlangen naar lekker eten en samenkomen in (kleine) groep is altijd gebleven. Mensen zijn nu eenmaal sociale wezentjes”. Dit was merkbaar in de consumentenmarkt: mensen waarderen tijd in de buitenlucht, de kleine momenten dicht bij huis. Ook het designaspect van OFYR speelt een rol: als hij niet in gebruik is, doet hij aan als een sculptuur voor elke tuin, dé plek waar we nu zoveel meer tijd besteden dan eerder.

Google Trends: interesses bij consumenten, gebaseerd op zoekgedrag in Nederland, tonen een ongeziene toename in alle onderwerpen gerelateerd aan buitenkoken.

 

Een blijver

OFYR heeft een aanstekelijk effect. De meeste kopers leerden OFYR kennen bij een vriend thuis of tijdens een evenement. Het sociale aspect overtuigt velen: de chef wordt echt deel van de groep, en de groep wordt chef.

 

Het merk ziet aanvullende tendensen voor 2021:

KOKEN IS MEER DAN GRILLEN

Bij barbecueën of grillen draait het vaak om vlees, koken op de plaat breidt dat uit naar groenten, bijgerechten en desserts. In maart komt een echte pizzaoven op de markt, in de uitgesproken OFYR-stijl. Hiermee is het concept van buitenkoken nog verder verruimd.

OPPERVLAKTE DOET ERTOE

Over de hele wereld gaan mensen op zoek naar creatieve manier om te genieten van buitenkoken. Voor zelfs de allerkleinste terrassen, creëerde OFYR Tabl’O: een compacte tafelgrill die brandt op duurzame kokosbriketten, die geen rook of geur produceren. In 2021 komt hier een gietijzeren accessoireset bij, waarmee je kaasfondue kan combineren met gegrilde groenten op de plaat, of denk maar aan een chocoladefondue als dessert.

MODULAIR DESIGN

OFYR heeft een volledig concept voor de buitenkeuken geïntroduceerd: naast de kooktoestellen, zorgen opbergmeubels, Mise en Place tafels en Dressoirs voor een harmonieuze stijl doorheen elke buitenruimte. Voor de PRO-serie van OFYR werden inserts ontworpen die de opbergruimte transformeren in open of gesloten teakhouten kasten.